2020 Een alternatief programma. Saamhorigheid in bijzondere tijden.

Vele vrijwilligers waren al maanden bezig om voor onze dorpen een mooie feestweek te organiseren.
Te vergeefs helaas… De coronacrisis dwong ons alle activiteiten rondom Koningsdag, Bevrijdingsdag en de dodenherdenking te annuleren. Ook de viering ter ere van het 75-jarige jubileum van onze bevrijding is hierdoor op losse schroeven komen te staan.

Maar onze kranige dorpen laten zich niet kisten!
Gezamenlijk laten zien dat we ook in deze sombere tijden niet tot stilstand komen en dat we met vele initiatieven een positieve draai kunnen geven.
Zo heeft ‘Voor Elkaar Burenhulp Zuidwolde’, een werkgroep van Plaatselijk Belang Zuidwolde, haar dienstverlening tijdens de coronacrisis uitgebreid met een boodschappendienst.

En heeft de Oranjevereniging onlangs haar traditionele fietstocht gepresenteerd zodat iedereen op een willekeurige dag en tijdstip alsnog kan genieten van onze mooie regio. De fietstocht is te hier te downloaden.

Daarnaast is er op de site een interessante en leerzame wandeltocht langs de lokale Stolpersteine beschikbaar.

Er is meer!
De Oranjevereniging geeft gehoor aan de landelijke oproep van het Herdenkingscomité 4 & 5 mei en de landelijke koepel van Oranjeverenigingen (de KBOV) om met veilige alternatieven te komen.

Het alternatieve programma:

Vrijdag 17 april 2020 – Zuidwolde en Noordwolde – 75 jaar bevrijd!
8:30 – 20:30 – De vlag uit!
We roepen iedereen in de beide dorpen op de vlag uit te steken. Het is de dag dat de beide dorpen zijn bevrijd en dat mogen we niet zomaar voorbij laten gaan. We moedigen iedereen tevens aan om de straten te versieren met vlaggetjes en slingers. In ieder geval tot Bevrijdingsdag op 5 mei.

Zaterdag 25 april – Herdenking van de Razzia in Zuidwolde
De hele dag heeft u de gelegenheid de plaquette ter ere van de slachtoffers van de Razzia te bezoeken aan de gevel van café Moeke Vaatstra. Er wordt geen bijeenkomst georganiseerd, maar het plaatsen van een bloemstuk of het branden van een kaarsje wordt gewaardeerd. Houdt bij uw bezoek de richtlijnen van het RIVM in acht.

Koningsdag 27 april – Koningsdag 2020 – “Woningsdag”
8:30 – 20:30 – De vlag uit!
We roepen iedereen ook voor deze dag de vlag uit te steken. Voor de jarige koning en voor elkaar.
Voor het zorgpersoneel, voor de onderwijzers, voor iedereen die zich inzet voor de samenleving.

9:45 en 10:00 – Klokkengeluid
De klokken in de beide dorpen worden geluid als teken van verbinding, verdriet en vreugde.

16:00 – De Nationale Toost
De dag afgesloten met de Nationale Toost (www.nationaletoost.nl): een drankje op de gezondheid van iedereen.

21:00 – 24:00 – Verlichte kerktorens.
De toren van de Siepelkerk te Noordwolde en de toren van de Middeleeuwse Kerk te Zuidwolde worden oranje verlicht. (Noordwolde is nog onder voorbehoud i.v.m. restauratiewerkzaamheden).

Maandag 4 mei – de Nationale dodenherdenking
Vlag halfstok hangen
Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei in de avond hangt de Nederlandse vlag halfstok. Dit jaar roept het comité 4 & 5 mei Nederlanders op om niet alleen na 18.00 uur, maar gedurende de gehele dag de vlag halfstok te hangen.

Taptoe spelen
Het Taptoe-signaal is de muziek, gespeeld door blazers, die de twee minuten stilte inluidt bij de dodenherdenking. De Oranjevereniging roept blazers in Noord- en Zuidwolde op het Taptoe-signaal mee te spelen vanuit huis of tuin om 19:58 uur.

Herdenken bij het monument
De hele dag krijgt u de gelegenheid het monument te bezoeken in de tuin van café Moeke Vaatstra. Er wordt ’s avonds geen herdenkingsbijeenkomst georganiseerd. De hele dag is het monument beschikbaar voor het plaatsen van een bloemstuk of het branden van een kaarsje. Houdt bij uw bezoek de richtlijnen van het RIVM in acht.

Een lid van het College van de gemeente Het Hogeland zal samen met een afgevaardigde van de Oranjevereniging in de loop van de dag een bloemstuk leggen.

Dinsdag 5 mei – Bevrijdingsdag
8:30 – 20:30 – De vlag uit!
We roepen iedereen ook voor deze dag, ter ere van onze nationale bevrijding de vlag uit te steken.

21:00 – 24:00 – Verlichte kerktorens.
De toren van de Siepelkerk te Noordwolde en de toren van de Middeleeuwse Kerk te Zuidwolde worden verlicht met onze nationale driekleur. (Noordwolde is nog onder voorbehoud i.v.m. restauratiewerkzaamheden).

Tot slot
We hopen dat iedereen zijn of haar steentje positief kan bijdragen in deze bijzondere perioden. Versier je tuin! Hang de vlag uit! Maar vooral: Denk aan elkaar en help elkaar indien nodig!
Blijf gezond!

Namens de Oranjevereniging en het Plaatselijk Belang van Noord- en Zuidwolde.

Met vriendelijke groet,
Remko van der Sluis